طراحی گرافیک یا به عبارتی Graphic Design فرایندی است که طی آن به کمک نمادها، متن، کتارهای هنری و رنگ، ارتباط بصری شکل می گیرد. در اصل طراحان گرافیک با اشتراک گذاشتن توانایی و هنر خود توانستند این فن زیبا را به جهانیان عرضه کنند. Graphic Design تنها به تبلیغات رنگی و طرح های وب سایت ها معطوف نمی شود. این هنر خلاقانه دربرگیرنده تمام صفحه آرایی های کتاب ها و مجلات، طراحی پوستر ها و لگو و هرآنچه که نیاز به زیباتر شدن توسط یک طراح گرافیکی را دارد؛ است.

طراحی گرافیک این روزها فناوری را نیز به خدمت گرفته تا جلوه بهتری از هنر زیبایی شناسی را به رخ کشد. طراحان با تلفیق هنر و تکنولوژی به سادگی می توانند طرح و ایده های خود را از طریق رایانه، تبلت و حتی گوشی همراه به مشتریان خود ارائه دهند. Graphic Design یک علم است و هر علمی اصول و مبانی ای دارد. آشنایی با این اصول و اطزلاحات مربوز به آن باعث می شود درک بهتری از آن فن یا علم بدست آوریم.

مبانی و مفاهیم علم طراحی گرافیکی

این فن خلاقانه همانند دیگر رشته ها، دارای ابزارها و اصطلاحات خاص خود است. یادگیری این اصول و اصطلاحات به درک بیشتر شما از این علم کمک بسیاری می کند.

  • تایپو گرافی typography

تایپو گرافی را می توان از مهم ترین زیر شاخه های این علم دانست. typography غالبا” به فونت ها، حروف چینی، نوع نگارش حروف در متن و … معطوف است. آشنایی با این مهارت امکان طراحی لوگوهای جذاب را به شما خواهد داد. البته در طراحی کارت ویزیت، بنر و … نیز دانش تایپوگرافی از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • جلوه های بصری

عناصری که باعث جذابیت بیشتر تصاویر می شود را جلوه های بصری می گویند. یک طراح با کمک این عناصر و ابزارهایی که دارد می تواند جذابیت تصاویر را به حدی بالا برد؛ که بیینده به وجود آید. جلوه های بصری استفاده بسیاری در طراحی لوگو، بنر، سایت، پوستر و … دارد.

  • صفحه آرایی

از مفاهیم مهم دیگر در Graphic Design می توان به هنر صفحه آرایی اشاره نمود. یک طراح برای یک صفحه آرایی حرفه ای نیاز به استفاده از تمام دانش طراحی خود دارد. دقت در نحوه استفاده از عناصر می تواند مفهوم اثر را بهتر منتقل کند. یا یک صفحه آرایی درست و اصولی میزان صفحه منفی در هر صفحه، به حداقل خواهد رسید.

  • استراتژی تبلیغاتی

یک طراح گرافیک باید بتواند بر اساس ویژگی های محصول و نیاز مخاطبین طرح تبلیغاتی خلق کند که در مبارزه با طرح های رقبا برتری خود را حفظ کند. این استراتژی باید به گونه ای باشد که در کوتاه مدت، میان مدت و حتی درازمدت در اوج باشد.

  • اسلوگان

به معنی شعار تبلیغاتی ثابت که بیانگر هویت مفهومی و تبلیغی یک مجموعه باشد. به طور مثال اسلوگان شرکت سونی این است:  It’s a sony

 

  • اطلس رنگ

اطلس رنگ در اصل به کتابچه‌ها و کتاب‌هایی اطلاق می شود که نمونه‌های تمام رنگ ها با درجه شکل‌گیری، ارائه می دهند. در زمان طراحی باید به کیفیت رنگ و کاغذی که در اطلس چاپ شده دقت کرد. همچنین توجه به هماهنگی رنگ و کیفیت چاپ اطلس با رنگ و کاغذی که می خواهیم استفاده کنیم بسیار مهم است.

 

  • تن رنگ

تن یا تنالیته رنگ در اصل درجات روشن‌تر و تیره‌تر از هر رنگی را شامل می شود.

 

  • واریاسیون

واریاسون به معنی ارائه طرح‌های ثانویه بر اساس طرح اولیه است. این واژه اگر تغییر در رنگ های طرح را شامل شود؛ واریاسیون رنگ و اگر تغییر طرح در چیدمان و تعداد عناصر بصری باشد واریاسیون طرح نامیده می شود.

 

  • رنگ کد دار

برخی رنگ ها در چاپ و طراحی بصورت مجزا و توسط کارخانه ساخته شده و از ترکیب رنگ های چهارگانه اصلی (CMYK) بدست نمی‌آیند. این رنگ ها را کد دار می نامند.

 

  • ابزار تبلیغاتی

برای یک طراحی خوب باید رسانه انتخابی که تبلیغات در آن منتشر می شود را درنظر گرفت. بر حسب اینکه این رسانه کدامیک از موارد نشریه (آگهی نشریات) تلویزیون (تیزر)، سینما (آنونس) و … باشد؛ کار طراحی نیز متفاوت خواهد بود.

  • اوراق اداری

این اوراق شامل سربرگ، پاکت نامه، کارت ویزیت، کارت پرسنل، کاغذ یادداشت، کارت اعتباری و … می شوند. هر شرکت و ارگانی نیاز دارد طراحی اوراق یکسانی داشته باشد.

  • بیل بورد

نمایانه‌های بزرگ تبلیغاتی که در میادین، بزرگراه‌ ها و … نصب می‌شوند؛ همان بیلبوردها هستند. این نمایانه ها می توانند به منظور تبلیغ موضوع مورد بر روی پایه ای نصب شده و همراه با نورپردازی برای دید بهتر در شب ها باشند.

  • برورشور

بروشورها به جهت تبلیغ موضوع یا محولات طراحی می شوند. آن ها شامل نوشتار و تصاویر مرتبط بوده و غالبا” جلد دارند. بروشور ها باید نحوه ارائه بروشور (چند لت، فرمی و …) با موضوع و نوع مخاطب متناسب باشند.

  • پایداری زمانی

از آنجاییکه طراحی گرافیک از ابزارهای مهم بصری تبلیغات و بازاریابی است. در هنگام طراحی اثر تبلیغی باید به دوام اثرگذاری آن توجه بسیاری شود. هرچه میانگین دوام اثرگذاری بیشتر شود، احتمال موفقیت تبلیغات بالاتر خواهد بود.

  • پلان بندی

ترتیب دیده شدن عناصر بصری در یک طرح را پلان بندی می گویند. توجه به مواردی چون ابعاد، محل قرارگیری، رنگ، پرسپکتیو، نحوه پردازش، تأثیرات صوتی و … در ایجاد و نحوه پاتن بندی بسیار مهم است.

  • پلات

پلات در اصل نوعی از چاپ دیجیتال بوده که توسط دستگاه مخصوص پلاتر ایجاد می شود. این تکنولوژی در صنعت چاپ نسبتاً‌ نوین است. این نوع چاپ از نظر ماهیت تقریبا مشابه با چاچ پوستر است؛ اما با این تفاوت که در پلات عرض، طول یا ارتفاع در چاپ بیش از 30 متر هم ثابت می ماند.

  • پروژه تبلیغاتی

به مجموعه اعمالی که در راستای یک مورد تبلیغاتی انجام می شود، پروژه تبلیغاتی می گویند. این پروژه می‌تواند طراحی یک پوستر، یا یک تیزر و یا حتی طراحی و دیزاین یک وب سایت باشد.

  • پوینت

در طراحی گرافیک به اندازه قلم، پوینت می گویند. ناگفته نماند که هر پوینت برابر با 0.376 میلی‌متر می باشد.

  • پیکسل

در تصاویر دیجیتالی Pixel کوچکترین واحد تشکیل دهنده یک تصویر است. البته بعضاً به پیکسل در مبحث طراحی گرافیک نقطه نیز می‌خوانند. به طور مثال فایلی که دارای کیفیت DPI 300 است، در واقع هر اینچش 300 پیکسل در یک خط افقی قرار گرفته است. کیفیت تصویر به تعداد پیکسل وابسته است. هرچه تعداد پیکسل بیشتر باشد،‌ کیفیت تصویر نیز بالاتر خواهد بود.

 

  • تصویر پیکسلی

فرمتی برای ذخیره اطلاعات رنگی تصویر که در آن از نقاط با رنگ ها و موقعیت ها ی گوناگون استفاده می شود . از فرمت های  رایج می توان BMP , JPG , GIF , PNG را نام برد.

  • تیزر

واژه تیزر احتمالاً از واژه Advertiser گرفته شده است. در اصل به  آگهی‌هایی که از طریق تلویزیون به نمایش در می آیند؛ تیزر تبلیغاتی گفته می‌شود.

 

  • تراکت

تراکت برگه‌ های چاپ شده و تانشده ایست که برای اطلاع رسانی رویدادی خاص،سمینار یا معرفی محصول استفاده می‌شود. تراکت ها غالبا” در برگه‌ های کوچک (حدود A5 ) چاپ، طراحی و به مخاطب ارائه می‌گردد.

  • ترام

کوچکترین و حیاتی ترین عنصر  در چاپ تصاویر چه بهصورت رنگی چه خاکستری است. در چاپ وجود ترام در کنار رنگ های اصلی CMYK الزامی است. این عنصر دارای شکل های متفاوتی است. بدین گونه که ترام یک رنگ از 1 تا 99 قابل تعریف خواهد بود. البته به رنگی که ترام 100 داشته باشد را رنگ تخت یا تمپلات می گویند.

 

  • فلوو

در طراحی گرافیک المان‌هایی شامل فونت، اندازه وجود دارد. در زمان چاپ چنگ رنگ اگر رنگ های تصویر طراحی شده دقیقاً در محل مورد نظر چاپ نشوند، نتیجه بدست آمده تار شده شفافیت لازم را نخواهد داشت که اصلاحاً به آن فلوو می گویند.

 

  • تیتر

اصلی‌ترین بخش نوشتار در طراحی از لحاظ مفهوم را تیتر می نامند. ابعاد و محل قرارگیری تیتر باید به گونه ای باشد که، بیشترین دید را داشته باشد. یک تیتر خوب باید جذاب، دارای عنوان خوب، لحن نوشتاری مخاطب پسند باشد.

  • تیم اجرایی

در یک تیم اجرای طراحی گرافیک، گروهی با توانایی ها و تخصص های مختلف در کنار هم یک پروژه تبلیغاتی را از صفر تا صد انجام می دهند. این تیم ممکن است دو نفر یا چندین نفر باشد. البته در پروژه های اجرایی و تبلیغاتی بزرگ این امکان وجود دارد چند تیم با هم تشکیل یک گروه و تیم بزرگ را بدهند.

 

  • جدول زمانی

برای یک پروسه طراحی و تبلیغاتی نیاز به یک برنامه زمانی‌ وجود دارد که طی آن برنامه ها به پیش رفته و به نتیجه منتهی شود.

 

  • چاپ افست

از تکنیک افست برای چاپ عکس و نوشته بر روی کاغذ در تیراژ بالا استفاده می‌ شود. در این نوع چاپ با به کار گیری تکنولوژی پلیت ستر (Platesetter) و از کنار هم قرار گیری ترام ها رنگ‌های مورد نیاز از چهار رنگ اصلی ساخته می‌ شوند. زینک و فیلم از ملزومات چاپ آفست است.

 

  • چاپ سیلک

تکنیک سیلک از روش‌های نوین صنعت چاپ بوده  که در آن از شابلون برای چاپ استفاده می شود. در چاپ سیلک غالبا” رنگ ها ترام 100 داشته و امکان تیره و روشن شدن در اولین رنگ گذاری بسیار کم است.هر رنگ شابلون مجزا دارد و رنگ های ثانوی از تلفیق دو رنگ کنار هم به وجود نمی آید. در نتیجه هر رنگ به طور جداگانه ساخته شده و با شابلون خود در چاپ استفاده می شود.

 

  • روی جلد

طراحان گرافیک برای پوشش مواردی چون کتاب، مجله و … طراحی مجرا و خاصی انجام می دهند. به این طراحی، طراحی روی جلد اطلاق می شود.

 

  • رتوش

ترمیم و اصلاح تصاویر یک عکس را رتوش می‌ نامند. به عمل رتوشی که با کمک تجهیزات رایانه و نرم‌افزارهای تخصصی انجام می شود؛ رتوش دیجیتال می‌گویند.

 

  • زینک

همانطور که در چاپ افست اشاره کردم، در این نوع چاچ نیاز به زینک هست. اما زینک چیست؟ زینک یا روی یک ماده معدنی  است؛ که در چاپ افست طرح مورد نظر روی آن منتقل شده و در نهایت فرایند چاپ را امکان پذیر می نماید.

 

  • سواد بصری

سواد بصری مهارت انسانی در فهم آگاهانه و ترجمه تصویر است.  این نوع سواد در اصل سطح درک تصویری هر جامعه آماری از محرک های بصری را شامل می شود.

 

  • فتوگلاسه

نوعی کاغذ مرغوب دارای کوتینگ مخصوصی از ژلاتین بوده و به ‏جهت روکش صیقلی خاصش، نرمی و درخشش بیشتری نسبت به کاغذهای معمولی دارد. کاغذ فتوگلاسه کیفیت چاپ در چاپگرهای رومیزی را افزایش می‌ دهد.

 

  • فرهنگ کلامی

سیستمی از الزامات (قوانین، هنجارها) جهت ارتباط با افراد دیگر در جامعه است. این هنجارهای گفتاری بسیار متنوع هستند؛ به گونه ایکه هر کشور ویژگی های خاص خود را از فرهنگ کلامی دارد. در اصل می توتن گفت فرهنگ کلامی ساختار و شاکله زبانی به لحاظ مفاهیم کنایی هر واژه یا جمله را در یک اجتماع شامل می شود.

 

  • فضاسازی تبلیغاتی

همانطور که مستحضرید، تبلیغات بخش اصلی پروژه برندسازی در فضاسازی برای ایده های خاص است. از این رو می توان  تبلیغات را اصلی ترین بخش پروژه برندسازی دانست. برای فضاسازی تبلیغاتی باید تمهیدات خاصی در راستای هرچه بیشتر اثرگذاری تبلیغات اجرا کرد تا برای مخاطبان باورپذیری بالایی داشته باشد.

 

  • فونت

به مجموعه ای از حروف یا کاراکتر های متنی با ظاهری مشخص فونت گفته می شود. وظیفه فونت ها نمایش تصاویر نوشتاری یک زبان است. این واژه یک لغت انگلیسی و معادل کلمه قلم در زبان فارسی می باشد.

 

  • فیلم

فیلم از دیگر ملزومات چاپ افست است. فیلم برگه ای شفاف بوده که سطحش از ژلاتین حساس به نور چوشیده شده است. جنس این قطعه از چاپ افست از آسترالون می باشد.

 

  • کیفیت فایل

به دقت تصویر در نرم‌افزارهای تصویری کیفیت فایل گفته می شود. معیار سنجش کیفیت فایل بر اساس تعداد پیکسل در هر اینچ است. در فایل های چاپی استاندارد سیصد پیکسل در هر اینچ و برای فایل‌های نمایشی کوچک استاندارد هفتاد و دو پیکسل در هر اینچ می باشد.

 

  • کاتالوگ

از موثرترین ابزارهای بازاریابی آفلاین و چاپی کاتالوگ است. و بسیاری از صاحبان برند و کسب وکار برای معرفی محصولات خود به سراغ یک طراح رفته تا با علم طراحی گرافیک برایشان یک کاتالوگ خاص و موثر طراحی نماید. کاتالوگ در لغت به معنی فهرست می باشد. یعنی در کاتالوگ محصولات و خدمات به صورت فهرست به مخاطبین ارائه می شود.

 

  • گرافیک محیطی

 گرافیک محیطی قابل استفاده هم در فضاهای باز و هم در محیط های بسته است. رد پای گرافیست‌ ها، در هیچ‌ جا به اندازه محیط زندگی اجتماعی پر‌رنگ نیست. یلبورد، استند، سردر فروشگاهها، آرایه‌های شهری، احجام میادین ، طراحی فضای سبز پارک‌ها ، مبلمان شهری و … همگی در تقسیم بندی گرافیک محیطی قرار می گیرند.

 

  • گرافیک خبری

اما نوع دیگری از طراحی گرافیک، طراحی خبری است. غالب گرافیک هایی که برای خبر گزاری‌ها و شبکه‌های اطلاعاتی رایانه‌ای انجام می شود؛ از این نوع است. در اصل می توان گفت این گرافیک خبری، گرافیک اطلاع‌رسانی است که به اصول روزنامه‌نگاری پایبندی بوده و به گزارش دیداری یک خبر را می دهد. به طور مثال طراحی صفحات وب از متداولترین گونه‌های این نوع گرافیک خبری است.

 

  • لیتوگرافی

لیتوگرافی فرایندی است که حاصل آن تهیه فیلم و زینک برای چاپ افست می باشد. در طی این فرایند نخست فايل ها به چهاررنگ اصلی سازنده خود تقسيم شده، سپس تصوير مدنظر با کمک نوعي پليمر مخصوص روی صفحه فلزی چاپ مي شود.

 

  • مد رنگی

ساختار رنگ در هر فایل مد رنگی نامیده می شود. به طور مثال RGBو CMYK مدهای رنگی هستند.

 

  • نرم‌افزار تصویری

به نرم‌افزارهایی که در آن ها تصاویر بر اساس پیکسل نمایش داده می شوند اطلاق می گردد.

 

  • وکتور

از رایج‌ترین فرمت‌های طراحی وکتور است. در وکتور تصاویر در قالب مجموعه‌ای از مشخصات هندسی به نمایش گذاشته می شود.

  • مدل رنگی

روشی در طراحی که در آن از چند مولفه رنگی و یا سیستم مختصات جهت بیان رنگ ها استفاده می شود. مانند RGB (شامل رنگ های قرمز، سبز و آبی) و SHL ( به معنای اشباع – رنگ – روشنایی)

این ها تنها برخی از اصطلاحات مربوط به دانش طراحی گرافیک بودند که دانستن مفهومشان کمک شایانی به درک کلی این فن می نماید.

 

تاریخچه طراحی گرافیک

Graphic Design تاریخچه ای طولانی و جالب دارد. نخستین ارتباط بصری تصویرنگاشت ها و سمبل های غارهای لاسکاکس در جنوب فرانسه مشاهده شده که به 10000 تا 15000 سال پیش از میلاد بر می گردد. اشیا سنگی ساخته شده در 3600 سال پیش از میلاد که منشاشان عراق است نیز خود نوعی کار طراحی محسوب میشود.

105 سال پس از میلاد مسیح تسائی لون مقام عالی رتبه دولت چین کاغذ را اختراع کرد. این تحولی بزرگ در طراحی بود. چراکه پس از آن شیمیدان چینی به نام پی شنگ  تایپ قابل حمل را ساختو به کمک این نوع چاپ امکان چاپ نشانه ها به صورت جداگانه روی کاغذ به وجود آمد.

اروپا در سال 1276 میلادی با صنعت چاپ آشنا شد. در پی آن در سال 1450 میلادی فردی به نام جان گنزفلیش زام گوتنبرگ  سیستم چاپ تایپی کتاب ها را تکامل بخشیدو در سال 1460 نخستین بار تصاویر وارد کتب شدند. این کار توسط آلبرت فیستر صورت گرفت.

نیکولاس جنسون در سال 1470 استاندارد خاص و جدیدی برای تایپ رومی روی کار آورد تا اینکه در 1530 میلادی کلود گراموند با افتتحاح ریخته گری تایپ فونت ها را توسعه داد. در چاپ اعلامیه استقلال آمریکا نخستین فونت کاسلون سبک قدیم استفاده شد.

با ظهور انقلاب صنعنی در سال 1760 میلادی زمینه خوبی برای رشد و توسعه طراحی گرافیک محیا شد. توسعه طراحی در سال 1796 به واسطه به وجود آمدن نخستین روش چاپ پلنوگرافیک توسط آلویس زنفلدر به اوج خود رسید.

اولین دستگاه چاپ در سال 1800 میلادی توسط لورد استانهوپ اختراع شد. دستگاهی که تمام قطعاتش از جنس چدن بود و نیروی کاری کمتری نیاز داشت.

در سال 1861 ویلیام موریس از بازیگران برجسته در جنبش هنرها و صنایع بریتانیا، موسسه تزئینات هنری خود را افتتاح کرد.

موسسه ان،و،آیرسون اولین آژانس تبلیغاتی بود که در سال 1869 میلادی پیشگام استفاده از هنرهای زیبا در طراحی گردید.

بین سال های 1890 تا 1920 طراحی گرافیک برای همیشه تغییر کرد و به واسطه آن طراحی به تجارت راه باز کرد.

در سال 1900 میلادی سبک آینده گرای طراحی تحت تاثیر کوبیسم و صنعت متولد شد. سبکی که تمام شاخص های سنتی را در این حوزه کنار زد.

حس طراحی مینیمالیستی و هنری در سال 1910 ظهور پیدا کرد. در این سبک به جای تصاویر از عکس استفاده می شد.

ظهور مدرنیته در طراحی

در اصل طراحی گرافیک مدرن امروزی را مدیون مدرسه باهاوس در آلمان هستیم. والتر گروپیوس موسس باهاواس کی طی آن هنر و صنایع دستی، سبک‌های کلاسیک و پیشگام، فرم و عملکرد با هم ترکیب شدند. این طرح‌ ها شامل مینیمالیسم، اشکال هندسی و حروف تازه و ساده بودند.

 

انقلاب دیجیتال و Graphic Design

نخستین نسخه ادوب فتوشاپ در سال 1998 میلادی توسط توماس و جان نول ارائه شد انقلاب بزرگی دیگر در دیزاین گرافیکی که تحولی عظیم در این حرفه ایجاد کرد.

بین سال های 2000 تا 2010 طراحی گرانژ در  کنار صحنه راک پانک محبوبیت خاصی یافت.

ابسترکت سوئیس در سال 2016 مجددا” طراحی مینیمالیستیرا به اوج برگرداند و ادامه داد.

تا اینکه در سال 2017 تولد سینماگراف توجه طراحان بسیاری را به خود جلب کند.

موشن گرافیک

طراحی گرافیک زیر شاخه های بسیاری دارد یکی از آن ها وموشن گرافیک است. Motion به پویا و هر چیزی که متحرک باشد؛ اطلاق می شود. دراین طراحی، پیام ها و محتوا به صورت متحرک به نمایش در می آیند. این نوع انتقال پیام در کوتاهترین زمان و کاملا تاثرگذار و جذاب به مخاطب ارائه می شود. موشن می تواند هم به شکل آفلاین و هم آنلاین بر روی کامپیوتر، موبایل و وب سایت ها نمایش داده شود.

به طور کلی کاربرد های موشن گرافیک را می توان دراین دسته بندی ها جا داد:

  • تلویزیون
  • فیلم ها و سینما
  • تبلیغات
  • وب سایت ها
  • شبکه های اجتماعی
  • و…
انواع موشن گرافیک ها
  • ویدئورئال

سبکی از موشن گرافی که در آن از صحنه های واقعی فیلم برداری و گزارش دهی می شود. در ویدئورئال محوریت اصلی کار با فیلمبردار، صدا بردار و صداگذار بوده و از طرح های گرافیکی خاصی استفاده نمی شود.

  • ویدیو موشن

موشنی که در آن برای جذابیت بیشتر و نمایش اطلاعات به طور واضحتر و مخاطب پسندتر، فیلم برداری و طراحی گرافیک با هم تلفیق می شوند.

  • استاپ موشن

تکنیکی که در آن از اشیا عکاسی می شود. طی این تکنیک اشیا را خیلی جزئی حرکت داده و از هر حرکت عکسگرفته می شود. در نهایت تمامی عکس ها با کمک نرم افزار مخصوص، به تتیب کنار هم قرار می گیرند. پشت سرهم قرار گیری عکس ها حس حرمت را به بیننده القل خواهد کرد.

  • انیمیشن

انیمیشن ها ویدئوهایی داستانی با کارکترهای خاص خد هستند. این نوع گرافیک برخلاف موشن گرافیک، کاملا” کارکتر محور است.

 

  • اینفو موشن

اینفو گرافیک به تصویری گفته می شود که در آن اطلاعات، آمار و یا هرگونه دانشی در قالب تصویر و با استفاده از نمودارهای گرافیکی، چارت و سایر آیکون ها و تصاویر جذاب ارائه داده شود. هدف از اینفو موشن ساده سازی فهم اطلاعات پیچیده و جذاب نمودن آن هاست. در اینفوموشن ترکیبی از اینفوگرافیک و موشن گرافیک برای انتقال محتوا استفاده می شود.

 

ابزارهای ساخت موشن گرافیک ها

برای ساخت موشن گرافی از ابزارهای ذیل استفاده می شود:

  • Adobe After Effects
  • Adobe Premiere
  • Adobe Photoshop
  • Adobe Illustrator
  • Adobe Animate
  • Nuke
  • 3DMAX
  • Houdini
  • Maya
  • Syntheyes
  • و …
کاربرد موشن گرافیک

در بالا اشاره کوتاهی به کاربردهای این تکنیک جذاب و پول ساز کردم. اما به طور دقیق تر موشن گرافیک، قابل اجرا در تمام پات فرم های دیجیتالی است. از کاربردهای تجاری گرفته تا برنامه های سرگرم کننده تلوزیونی، موبایلی و وب سایت ها بیانگر این است که موشن گرافیک شکل مدرنی از رسانه است. در واقع نوع تصاویر خلق شده از این تکنیک، کاربردش را مشخص می کند.

 

سایت های مطرح برای دیدن نمونه های موشن گرافیک

منابع ذیل علاوه بر دارا بودن نمونه کارهای آنلاین، به شما نشان می دهند از چه ابزارها و تکنیک هایی در طراحی های گرافیکی سبک موشن استفاده شده است.

  • وب سایت Motion Graphics
  • سایت Art of the Title
  • وب سایت Motion Graphics Served

 

اینفوگرافیک

همانطور که در قسمت انواع موشن گرافیک اشاره کردم، اینفو موشن از زیرمجموعه ها و انواع این تکنیک است. به طورر کلی ترکیب دو کلمه اینفو (Information) به معنای اطلاعات و گرافیک (Graphic) اینفوگرافیک بدست می آید. از این تکنیک طراحی گرافیک برای مواردی چون موارد ذیل استفاده می شود:

  •  اطلاع رسانی
  • افزایش سرعت انتقال اطلاعات
  • آموزش
  • قرار دادن حجم وسیعی از اطلاعات در فضایی کم
  • راهنماهای کاربردی
  • نتایج یک تحقیق علمی و یا نظرسنجی
  • جلب توجه بینندگان به یک موضوع
  • نقشه ها و مسیریابی
  • مجتمع نمودن چند نوع اطلاعات در یک تصویر
  • و ….

به طور مثال نقشه های متروی تهران از قدیمی ترین کاربردهای اینفوگرافیک است. نقسه ساده ای که در آن هر نوع اطلاعات اضافی حذف و از رنگ ها برای تمایز سازی استفاده شده است.

اما برای اینکه بتوانیم از اینفوگرافیک در توسعه کسب و کار و بازاریابی استفاده نماییم، توجه به این موارد بسیار مهم است:

  • انتخاب موضوع مناسب
  • تحقیق و جمع آوری اطلاعات
  • تهیه اینفوگرافیک (بصری سازی داده و اطلاعات)
  • توزیع آن در کانال های موثر
کاربرد اینفوگرافیک

این تکنیک برای آسان تر شدن اطلاعات پیچیده بسیار مناسب است. با اینفوگرافیک امکان مرور سریع از یک موضوع پیچیده به صورتی که هضمش آسان تر باش؛ وجود دارد. به طور مثال:

  • نمایش نتایج تحقیق یا داده‌های یک نظرسنجی
  • خلاصه کردن یک پست یا گزارش طولانی از وبلاگ
  • مقایسه چندین گزینه با هم
  • افزایش آگاهی در مورد یک موضوع یا علت
  • آسان کردن توضیح موضوعی سخت و دشوار

از این رو اینفوگرافیک تقریباً در هر صنعتی می‌تواند مفید و کاربردی واقع شود.

 

مزایای اینفوگرافیک
  • قابل فهم کردن داده ها برای مخاطبین با ترکیب داده‌ها و تصاویر
  • زنده کردن داده های خام با تصاویر، استعاره‌ها و رنگ‌هایی که اطلاعات
  • جذاب کردن اطلاعات
  • مناسب برای جمع‌آوری داده‌های زیاد در یک قالب ساده
  • قابل درک و قابل اعتماد کردن اطلاعات برای مخاطبان
  • درک بهتر و سریعتر داده ها برای مردم
  • ارزشمند کردن محتوای ارائه شده

به طور کلی شما با اشتراک گذاری دانش خود به صورت اینفوگرافیک اعتبار برند خود را افزایش می‌دهید.

 

نرم افزارهای طراحی اینفوگرافیک
  1. Canva،
  2. Piktochart

 

انواع اینفوگرافیک

در طراحی گرافیک به سبک اینفوگرافی یکی از گام‌های کلیدی تاثیرگذاری و قابل اشتراک‌گذاری آن است. این اشتراک گذاری می تواند به یکی از وش های ذیل صورت گیرد:

  • وقایع‌ نگاری (ترتیب زمانی)
  • الفبایی
  • جغرافیایی (نقشه‌ای)
  • طبقه‌ بندی شده
  • سلسله‌ مراتبی

 

 مولفه مهم برای طراحی اینفوگرافیک
  1. تعادل متن و تصویر
  2. فونت ها و تایپوگرافی
  3. حاشیه ها
  4. فاصله ها
  5. رنگ
  6. سلسله مراتب دیداری
  7. اندازه
  8. کیفیت تصویر
  9. آیکون ها

 

با تمام توضیحاتی که تا به اینجا شرح دادم، برای ساخت یک اینفوگرافیک حرفه ای شما باید ابتدا هدف خود را تعیین کرده و سعی به شناختن مخاطبانتان خود کنید. در وهله بعد اطلاعاتی که می‌خواهید به مخاطبانتان انتقال دهید را مشخص کرده و در نهایت با انتخاب قالب مناسب اینفوگرافیک و نرم افزار مناسب، کار خود را آغاز کنید.

 

آینده طراحی های گرافیکی

واژه جادویی تعامل می تواند آینده مورد انتظار Graphic Design را در خود خلاصه کند. با ظهور طراحان خلاق با ایده های نابشان احتمالاً آینده ای پر از طرح ها و کارهای خاص در انتظار بشریت خواهد بود.

 

روش انتخاب درست یک تیم حرفه ای طراحی گرافیک

تصویر از مهم ترین اجزای Graphic Design است. چراکه مخاطب با تصویر راحتتر از متن ارتباط می گیرد. یک طراح حرفه ای با بهره گیری و استفاده از تصاویر خلاقانه و باکیفیت می تواند منظور خود را به بهترین شیوه در معرض دید مخاطبین قرار دهد. البته آشنایی با دایره رنگی از شاخصه های مهم و ضرروری است که طراح را قادر می سازد رنگ های متضاد و رنگ های دارای هارمونی را شناسایی کند. طراح باید در کار خود انسجام داشته باشد. از این شاخه به آن شاخه پریدن در کار، غالبا” منجر به ریزش مخاطبین خواهد شد. از این رو در یک طرح گرافیک باید انسجام و یکپارچگی رعایت شود.

انتخاب یک اکیپ طراح شاید در ظاهر کار راحتی به نظر نرسد، اما شما نی توانید به راحتی با مشاهده نمونه کارهای تیم یا افرادی که در اینحوزه فعالیت می کنند؛ با اطمینان خاطر بیشتری طراح گرافیک حرفه ای برای کارهای تبلیغاتی خود بیابید. در این راستا مجموعه بزرگ و معتبر حامی هدف با داشتن نمونه کارهای حرفه ای و با شعار به روز بودن این خدمات را به شما ارائه می دهد.

(همراهان گرامی با انتخاب هر یکاز این اهداف می توانید اطلاعات بیشتری را مطالعه بفرمایید.)

  • طراحی کارت ویزیت
  • طراحی تراکت
  • طراحی سربرگ اداری
  • طراحی لیبل
  • طراحی پاکت
  • طراحی فاکتور
  • طراحی بروشور
  • طراحی اتیکت
  • طراحی پوستر
  • طراحی عکس و شاسی ویژه
  • طراحی بنر
  • طراحی کاغذ دیواری اختصاصی
  • طراحی سررسید اختصاصی
  • طراحی تقویم رومیزی اختصاصی
  • طراحی تقویم دیواری
  • تهیه فلش و هدایای تبلیغاتی
  • طراحی چسب
  • دیزاین روی تیشرت
  • طراحی روی لیوان
  • طراحی پرچم
  • طراحی پازل
  • طراحی پدموس
  • دیزاین سویشرت
  • طراحی روی شال
  • طراحی کاله
  • طراحی ماسک
  • دیزاین بادکنک
  • طراحی ساک دستی ویژه
  • طراحی لیوان کاغذی
  • ساخت مهر
  • طراحی استند جدید
  • طراحی فولدر
  • طراحی لیبل CD و DVD
  • طراحی ست اداری
  • طراحی محصوالت فست فود