سوشیال مدیا (social media) در اصل همان شبکه های اجتماعی ایست که امروزه کاربران بسیاری دارد. شبکه های اجتماعی پس از ظهور اینترنت سریع ترین و بزرگترین ترند تاریخ بشر شدند. این تگنولوژی امکان به اشتراک گذاری اطلاعات را در قالب تصویر، متن و … با کمک اینترنت به کاربرانش می دهد. لازم به گفتن نیست که سرعت اینترنت ارتباط مستقیمی با لذت بخش بودن تجربه استفاده از social media ها دارد. قاعدتا” هر چه سرعت اینترنت بالاتر، استفاده از این تکنولوژی لذت بخش تر خواهد شد. برای اتصال به شبکه های اجتماعی علاوه بر اینترنت نیاز به دستگاهی است که بتواند هم به اینترنت متصل شود و هم امکان بارگذاری این تکنولوژی بر روی آن وجود داشته باشند. معمول ترین دستگاهی که امروزه بدین منظور مورد استفاده قرار می گیرد؛ گوشی های هوشمند هستند.

سوشیال مدیا ها در اصل باهدف بازدید راحت تر، تبلیغات کم هزینه و در عین حال پربازده و افزایش برندینگ متولد شدند. از آنجاییکه تمام تکنولوژی ها در کنار محاسن بسیارشان، معایبی نیز دارند؛ مهم است که با روش صحیح کارکردن با شبکه های اجتماعی بیشتر آشنا شویم تا به بهترین نحو از آن ها برای کسب و کار خود بهره گیریم. همانطور که می دانید از این پلتفرم ها بازده بالایی از سنین مختلف، فرهنگ ها و هر جنسیتی استفاده می کنند. هر فرد زمانی که می خواهد برای نخستین بار از social media ها استفاده کند باید اطلاعاتی چون سن و جنسیت را در اختیار آن پتفرم قرار دهد. این اطلاعات باارزش مستقیما” بر روی استراتژی مارکتینگ و آپدیت های این نرم افزارها تاثیر خواهد گذاشت. اطلاعاتی که به صورت ماهیانه و سالیانه آمار مهمی را اعلام خواهند کرد.

آمار بدست آمده از ثبت نام های شبکه های اجتماعی:

طبق آمارهایی که در بالا نحوه بدست آمدنشان را عرض کردم؛ بیشترین رنج سنی که از سوشیال مدیاها استفاده می کنند بین 18 تا 34 سال سن دارند. غالب استفاده کنندگان شبکه های اجتماعی خانم ها هستند.

%11 کودکان نخستین اکانت خود را در سن 10 سالگی و%39 از کودکان، اکانتشان را در سنسن بین 10 تا 12 سال می سازند.

حدود %54 از جمعیت جهان دارای یک حساب رسانه های اجتماعی هستند. طبق اطلاعات بدست آمده از اوبرلو %98.8 کاربران جهان از طریق تلفن های هوشمند به حساب های خود در شبکه های اجتماعی وارد می شوند. طبق منبع Rootmetrics از این تعداد %61 شان بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب از طریق موبایل هایشان وارد حساب های خود در شبکه های اجتماعی می شوند. نکته جالب اینکه طبق نظر سنجی سرویس حرفه ای اینترنت Deloitte کاربران شبکه های اجتماعی روزانه حداقل 52 بار تلفن هشمند خود را چک می کنند.

کاربران به طور میانگین حدود 3 ساعت از زمان روزانه خود را به این پلتفرم ها اختصاص می دهند.

در جهان 3.96 میلیارد نفر از سوشیال مدیا استفاده میکنند که این یعنی سوشیال مدیا بخشی از زندگی بیش از نیمی از جمعیت جهان میباشد.

طبق آمار ابزار Hootsuite در سال %44.8 موتورهای جستجو برای تحقیق و بدست وردن اطلاعات بیتر از کاربران، از سوشیال مدیاها استفاده کردند.

63٪ از مشتریان از شرکت ها این انتظار را دارند که خدمات و محصولاتشان را در شبکه های اجتماعی معرفی کنند.

در رسانه های اجتماعی %95 بزرگسالان بین 18 تا 34 سال حداقل یک برند را دنبال می کنند. این آمار بر اساس نتایج حاصل از تحقیقات موسسه Marketing Sherpa است.

نکته حائز اهمیت اینکه اگر فردی تجربه مثبتی از یک برندی در یکی از social media ها داشته باشد؛ به احتمال %71 آن را به دیگران معرفی خواهد کرد.

بین مشاغل متوسط و کوچک %71 حساب کاربری در شبکه های اجتماعی دارند. از میان این کاربران تنها %52 حداقل روزانه یک پست منتشر می کنند.

با توجه به آمارها و مطالبی که در بالا خدمتتان عرض کردم؛ اینکه غالب مخاطبین شما به عنوان صاحب یک کسب و کار در شبکه های اجتماعی هستند، حقیقتی انکارناپذیر است.

سوشیال مدیا مارکتینگ (SMM) یا بازاریابی رسانه های اجتماعی

زمانی که شما محتوایی را با هدف تبلیغ و گسترش کسب و کارتان در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید؛ در اصل بازاریابی رسانه اجتماعی انجام داده اید. استفاده درست و اصولی از پلتفرم هایی چون اینستاگرام، لینکدین، توییتر، فیس بوک و … همگی به شما در سوشال مارکتینگ کمک خواهد کرد. انتشار محتوای خاص و منحصر به فرد و البته کاربر پسند باعث افزایش جذب مخاطب و مشتری برای شما خواهد شد.

SMM در اصل مخفف عبارت Social Media Marketing است. برای اینکه بتوانید یک بازاریابی شبکه اجتماعی موفقی داشته باشید، نیاز هست که مخاطبین و بازار هدف خود را بدرستی بشناسید. بکارگیری استراتژی هایی که نتیجه آن افزایش تعامل با مخاطبینتان باشد؛ می تواند فروش شما را به طرز چشمگیری افزایش دهد.

 

سوشال مدیا مارکتر

شاید برایتان سوال باشد که به چه کسی سوشال مدیا مارکتر می گویند؟ در پاسخ به این سوال بهتر است وظایف یک Social Media Marketer را عنوان کنم. در اصل این افراد مدیر شبکه های اجتماعی هستند که بر اساس نیازها و هدف های یک برند و مشخص نمودن شاخص‌های کلیدی ارزیابی، یک استراتژی مفید و موثر برای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی ایجاد و اجرا می نمایند. از دیگر وظایف سوشیال مدیا مارکترها مشخص کردن میزان بازگشت سرمایه صاحب کسب و کار می باشد.

اگر یک حساب کاربری ا یک برند را در شبکه اجتماعی ای دیدید که به طرز خاص و چسم نوازی اداره می شود؛ شک نکنید که یک فرد یا یک تیم متخصص Social Media Marketer آن را مدیریت می کند. یک سوشال مدیا مارکتر همواره با بررسی و تعیین انواع استراتژی های مفید و کاربردی، همچنین برسی و گزارش دهی آمارها همواره در پی بدست آوردن بهترین روش برای رشد و پیشرفت کسب و کار شماست.

از این رومی توان گفت مدیران شبکه های اجتماعی افراد استراتژیک هستند که طبق یک برنامه ریزی اصولی عمل کرده و در مواقع بحرانی می توانند بهترین استراتژی را برای عبور از بحران ارائه دهند. این افراد خلاق به درستی می دانند که چه برنامه و طرحی برای چه مخاطبی مناسب و درست است.

تفکر نادرست درباره سوشیال مدیا مارکترها

برخی از مدیران بر این باورند که مدیران شبکه های اجتماعی باید هر آنچه برایشان تعیین می کنند را بدون چون و چرا اجرا کنند. در آخر هم اگر نتیجه مطلوب را کسب نکنند، مقصر را سوشال مدیا مارکتر خود می دانند. به این عزیزان باید گفت که یک مدیر شبکه اجتماعی نمی تواند به مانند جادوگران با چرخاندن چوب دستی و خواندن وردی اثرات تصمیمات نادرست شما را از بین ببرند. برای درک بهتر این موضوع مثالی را بیان می کنم.

تصور کنید شما به عنوان مدیر یک کسب و کار جدید تصمیم می گیرید در یکی از شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام حساب کاربری بسازید. به جهت مشغله بالا و نداشتن علم کافی در این حوزه از یک Social Media Marketer برای مدیریت و گرداندن صفحه خود کمک می خواهید.

از آنجاییکه شما هیچ تجربه و علمی در چرخاندن یک پیج اینستاگرام ندارید؛ در زمان فراغتتان شروع به گشت و گذار در پیج های دیگر می کنید تا اطلاعاتی بدست بیاورید. با دیدن هر ایده و طرحی در هر پیج که به نظرتان جذاب و منحصر به فرد می آید ادمین خود را مجبور به پیاده سازی آن ها در پیج خود می کنید. بدون توجه به این موضوع که اگر استراتژی ای در یک پیج خوب باشد، لزوما” در پیج های دیگر اینگونه نخواهد بود. با گذشت زمان برخلاف شما پیج های رقیب که همزمان با شما شروع کرده اند به سوددهی می رسند.

به نظر شما ایراد کار کجاست؟ چرا با وجودیکه شما از یک سوشیال مدیا مارکتر کمک خواستید؛ از رقبا عقب ماندید؟

پاسخ در عدم دید صحیح شما نسبت به وظایف مدیر شبکه اجتماعی است. یک Social Media Marketer حرفه ای تجربه و علم درستی از نحوه مدیریت و انتشار محتوای مناسب در انواع رسانه های اجتماعی را دارد. بدین ترتیب او می‌توانند با توجه به نوع کسب و کار و کشش بازار بهترین استراتژی را به شما ارائه دهد. هنگامیکه از او می خواهید بدون چون چرا تماما” و فقط خواسته های شما را اجرا کند. در اصل این شما هستید که برای شبکه اجتماعی خود برنامه تنظیم می کنید. اینجاست که باید گفت یک مدیر شبکه اجتماعی هرچند حرفه ای باشد نمی تواند با خواندن یک ورد اثرات تصمیمات نادرست شما را از بین ببرد و شما را به سوددهی برساند.

 

وظایف یک سوشیال مدیا مارکتر حرفه‌ای

وقتی شما به عنوان صاحب یک کسب و کار می خواهید از یک مدیر شبکه اجتماعی برای رشد هرچه بهتر برند خود کمک بگیرید، باید کاملا” بدانید وظیفه یک Social Media Marketer دقیقا” چیست. دانستن این موضوع به شما کمک می کند در جاهایی که نیاز هست به مدیر رسانه اجتماعی خود اطمینان کنید و در مواقع لزوم، امکانات مورد نیاز را در اختیار او قرار دهید. حال اگر بخواهم این وظایف را به طور خلاصه عنوان کنم؛ موارد ذیل را شامل خواهند شد:

  • تسلط کامل بر تمام رسانه های اجتماعی و توانایی راه اندازی و فعالیت های مناسب و  اصولی برای هر یک از آن ها
  • طراحی استراتژی‌های خاص برای هر شبکه اجتماعی متناسب با اهداف سازمان
  • طراحی و اجرای کمپین‌های مختلف مربوط به هر سوشال مدیا
  • تست، اندازه‌‌گیری و گزارش‌دهی استراتژی های مختلف به کمک ابزارهای تحلیلی
  • تولید محتوای درست و اصولی شامل متن، تصویر و ویدئو
  • طرح ریزی تقویم محتوایی هر رسانه اجتماعی به صورت مجزا
  • توانایی ویرایش تمام پست‌های هر پلتفرم
  • تایید و برنامه‌ریزی محتواهای قابل انتشار
  • تعامل و به مشارکت وا داشتن فالوئرها و طرفداران هر شبکه اجتماعی
  • شناخت نیاز های مخاطبین هر رسانه اجتماعی و رفع این نیازها با بهره گیری از ابزارهای مناسب
  • به روز بودن درباره ترندهای روز جهان به
  • شناخت ابزارهای جدی در زمیته سوشیال مدیاها، بازاریابی، تکنولوژی و تبلیغات
  • ارتباط گیری درست با دیگر برندها، شرکت‌های حاضر در شبکه‌های اجتماعی و اینفلوئنسرها
  • ارائه پیشنهادهای کارساز در مواقع اضطراری و بحران ها
  • گذاشتن وقت و حوصله برای انجام تک تک وظایف فوق الذکر

 

روش‌های بازاریابی در رسانه های اجتماعی

برای اینکه در شبکه های اجتماعی با قدرت حضور پیدا کنید و به بهترین و موفق ترین نوع بازاریابی را داشته باشید؛ توجه به این موارد امری ضرروی است:

  • استفاده از قوه خلاقیت برای ایجاد تجربه شخصی سازی شده مشتریان (پیدا کردن بهترین راهکار برای رفع نیاز مخاطبین)
  • ایجاد محتوای موثر و خلاقانه (محتوای با کیفیت محتوا رمز موفقیت شما)
  • استفاده از کمپین‌های مختلف تبلیغاتی
  • بهره گیری از محتواهای ویدئویی به جهت قابلیت انتشار بالاییشان
  • انتشار محتواهای آموزشی با هدف افزایش میزان تعامل مخاطبین با شما
  • استفاده از از برنامه‌های تبلیغاتی هر شبکه اجتماعی برای ارسال هرچه سریعتر پیام خود به مشتریانتان
  • کمک خواستن از استراتژی اینفلوئنسر مارکتینگ برای معرفی بهتر برندتان

 

روش های ارائه استراتژی های بهتر در سوشال مدیا مارکتینگ

در قسمت تفکر نادرست درباره سوشیال مدیا مارکترها، تا حدودی به داشتن یک استراتژی درست برای رسیدن به نتیجه بهتر در شبکه های اجتماعی اشاره کردم و با ذکر مثال گفتم؛ اگر یک استراتژی و راه حل برای یک کسب و کار موفقیت آمیز باشد؛ تضمینین کننده موفق بودنش برای کسب و کارهای دیگری نیست. کاملا” واضح است که استفاده از یک استراتژی خوب برای سوشال مدیا باعث بهتر شدن بازاریابی و فروش شما خواهد شد. اگر یک راهکار و استراتژی درست و اصولی نداشته باشید قطعا” از رقبا عقب خواهید ماند.

برای تعیین یک استراتژی کارآمد نیاز هست به این موارد توجه داشته باشید.

  • دلیل حضورتان در Social Media

دلیل حضور شما در این پلتفرم ها ارتباط مستقیمی با هدفتان  دارد. به زور مثال اهداف شما می تواند:

  1. افزایش آگاهی رسانی از برند، خدمات و معرفی محصولات
  2. هدایت نمودن ترافیک از شبکه های اجتماعی به سوی سایت خود
  3. بالا بردن درآمد به جهت افزایش ثبت نام یا فروش
  4. ایجاد یک اجتماع (community) برای کسب و کار خود
  5. حضور بیشتر در مطبوعات و خبرها
  6. آشنایی با نظرات مخاطبان درباره برند، محصل و خدماتتان
  7. و …

 

  • شناخت مخاطبان

اینکه مخاطبین خود را بشناسید امکان فهمیدن سلیقه محتوایی آن ها به شما خواهد داد. از این طریق شما متوجه می شوید گه مخاطبین هدف شما چه نوع محتوایی را می پسندند. در نیجه این شناخت شما می توانید محصولات یا خدماتتان را بهتر به آن ها ارائه دهید.

 

  • نحوه و نوع اشتراک گذاری مطالب

برای حضور موفق در شبکه‌های اجتماعی نیاز هست پلتفرم متناسب با کسب‌وکار خود را انتخاب نمایید. سپس به کمک این راهکارها استراتژی مناسب همان سوشال میدیا را برگزینید. ناگفته نماند شما می توانید برای هر یک از شبکه های اجتماعی خود استراتژی متفاوتی داشته باشید. مثلا می توانید استراتژی که برای صفجح اینستاگرامتان تعیین می کنید کاملا” با استراتژی لینکدین تان متفاوت باشد.

  1. ایجاد تقویم محتوایی منظم و استفاده صحیح آن طبق برنامه
  2. تحلیل بازار و رقبای خود پیش از ورود به این رسانه های اجتماعی و آغاز تولید محتوا
  3. استفاده از انواع محتواها برای جذب و جلب نظر مخاطبین هدف
  4. استفاده از لحنی مناسب برای ارتباط با مخازبین
  5. شرح داستان برند خود برای مخاطبان
  6. استفاده ار محتواهای ارسالی مشتریان (به طور مثال انتشار عکس هایی که مشتریان از محصولات بدستشان رسیده برایتان می فرستند.)
  7. شناخت الگوریتم‌های هر شبکه اجتماعی
  8. استفاده از هشتگ‌ها و امکانات هر پلتفرم برای حضوری بهتر و قوی تر

 

  • زمان انتشار محتوا

شناخت الگوی رفتاری مخازبین به شما این امکان را می دهد که بهترین زمان انتشار محتوا را پیدا کنید. دانستن اینکه مخاطبین هدف شما در چه زمانی در شبکه های اجتماعی حضور فعال تری دارند؛ برای شما بسیار مهم است.

 

حال با توجه به این موردی که خدمتتان گفتم؛ می توانید بهترین استراتژی را برای حضور در  سوشال مدیا ها داشته باشید.

 

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی

همانطور که مستحضرید بسیاری از افراد غالب وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذارند همین امر بستر مناسبی را برای بازاریابان اینترنتی فراهم می آورد تا بهتر بتوانند محصول یا خدمات برند ها را در معرض دید گذارند. البته سوشال مدیاها مزایای دیگری نیز دارند. این مزایا عبارتند از:

  • امکان پخش سریع تر اطلاعات نسبت به هر رسانه ی دیگر
  • ساده بودن برقراری ارتباط با هر فرد و در هر جاکه
  • فروش بهتر محصولات
  • بدست آوردن اطلاعاتی مفید در انواع سوشیال مدیا توسط پلیس و دیگر نهاد ها برای پیگیری مجرمان
  • از بهترین راه های تبلیغات به جهت سرگرم کننده بودن و داشتن تعداد مخاطبین بالا
  • فراهم کردن بستری برای درآمدزایی و ایجاد شغل میکند
  • پلتفرمی بسیار مناسب برای دسترسی سریع به آگهی های استخدام
  • برقراری ارتباط دوستانه با مشتریان و ایجاد تعامل بالا
  • رصد رقبا در شبکه های اجتماعی
  • تحلیل میزان پیشرفت از طریق داده های بدست آمده و ارائه استراتژی های بهتر برای فروش بهتر
  • و…
و اما هر تکنولوژی ای در کنار محاسنش معایبی نیز دارد. شبکه های اجتماعی نیز از این قانون مستثنی نیستند. اگر بخواهم معایب این رسانه ها را بیان کنم، این موارد قابل ذکرند:
  • بستری مناسب برای حمله های سایبری (تهدید و اخاذی و ..)
  • به خطر افتادن امنیت اطلاعات شخصی
  • باعث کاهش مهارت های ارتباطی رو در رو را و افزایش معضل انزوا
  • عدم کنترلی بر روی اطلاعات منتشر شده و مطمئن نبودن از صحت مطالب انتشار یافته
  • اعتیاد آور بودن
  • امکان روبرو شدن دیدگاه ها و فیدبک های منفی و مخرب
  • آسان تر شدن خیانت در رابطه ها
  • به وجود آمدن مشکلات جسمانی به جهت استفاده ی طولانی یا مکرر از شبکه های اجتماعی
  •  هدر رفت زمان
  • کنترل نکردن سوشال مدیا بربر با ایجاد تاثیرات منفی روی کودکان

 

 

بررسی نتایج و آمارهای بدست آمده از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بزرگ ترین دستاورد رسانه های اجتماعی، امکان ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با مخاطبین هدف است. همچنین افزایش ترافیک و کلیک بیشتر وب سایت نیز از دیگر نتایج مفید استفاده از این رسانه های جمعی است. نزدیک شدن شما به مخاطبانتان احتمال اینکه از طریق بازاریابی دهان به دهان به فروش بیشتر برسید را افزایش خواهد داد.

اما چگونه متوجه شویم که فعالیت ما در این شبکه ها بازدهی داشته است یا خیر؟ برای فهمیدت این مطلب به شما عزیزانی که تا به اینجا با من همراه بودید؛ 12 معیار سنجش را معرفی می کنم.

  1. Impression: تعداد دفعاتی که پست شما برای مخاطبین نمایش داده شده است.
  2. reach: تعداد افرادی که پست شما را مشاهده کردند.
  3. Volume: تعداد افرادی که درباره برند شما سخن گفتند. (تعداد تگ و یا منشن)
  4. Sentiment: تعداد نظراتی که درباره برند شما داده شده است.
  5. Engagement rate: اندازه تعاملی که کاربران با برند شما داشتند.
  6. تعداد لایک‌ها و کامنت‌ها و به اشتراک گذاشته شدن محتوای منتشر شده شما، توسط کاربران
  7. Referrals: تعداد نفراتی که وبسایت شما را دیده اند.
  8. Conversions: تعداد افرادی که اقدامی که شما خواستید را انجام داده‌اند. (مثلا خرید از سایت یا پاسخ به پرسشی که کرده اید)
  9. CTR: تعداد دفعاتی کلیک  شده روی پست شما تقسیم بر تعداد دفعاتی که پست شما دیده شده‌است.
  10. Testimonials: تعداد افرادی که برند شما را تایید، بازدید و یا رتبه بندی نموده اند.
  11. Customer Satisfaction: ارزیابی رضایت و یا نظرات که مشتریان از برند شما کرده اند.
  12. Net Promoter Score: اندازه وفاداری مشتریان نسبت به برند شما دارند.

لازم به ذکر است سنجش تمامی معیارهای بالا نیاز نیست. بهترین کار این است که شما معیارهایی را برای سنجش انتخاب نمایید که برای رسیدن به اهدافتان یاریتان می کنند.

 

خدمات قابل ارائه حامی هدف در سوشیال مدیا

بیشتر خدمتتان اشاره کردم که یک تیم قوی سوشال مدیا مارکتر با ارائه درست و به جای استراتژی های موثر چقدر در مطرح کرن برند شما موثر است. در این راستا حامی هدف با سال ها تجربه موفق و دارا بودن تیمی قوی می تواند به شما عزیزان در هر کسب و کاری که باشید کمک کند. از خدمات این مجموعه بزرگ می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

(همراهان گرامی با کلیک بر روی هر یک از این موارد می توانید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه ارائه خدمات کسب نمایید.)

  • اینستاگرام
  1. فروش کامنت اینستاگرام
  2. فروش ویو پروفایل اینستاگرام
  3. ارائه لایک اینستاگرام
  4. فروش لایک IGTV اینستاگرام
  5. ارائه فالوور اینستاگرام
  6. فروش دایرکت انبوه اینستاگرام
  7. ارائه ویو IGTV اینستاگرام
  8. فروش ویو ویدیو اینستاگرام
  9. افزایش نرخ تعامل(Engagement)
  10. پست گذاری ایسنتاگرام
  11. طراحی استوری اینستاگرام
  12. طراحی پست اینستاگرام
  13. ایجاد محتوای اینستاگرام
  14. تجزیه و تحلیل کسب و کار برای اینستاگرام
  15. شناسایی مخاطب
  16. تامین امنیت اینستاگرام
  17. بهینه سازی پروفایل و سئو صفحه
  18. بررسی رقبا و شناخت مزیت رقابتی
  19. تدوین پلن استراتژی تولید محتوای اینستاگرام
  20. عکاسی صنعتی اینستاگرام
  21. بررسی و انتخاب بهترین هشتگ
  22. گزارش گیزی اینستاگرام
  23. برگزاری مسابقه اینستاگرامی
  24. جذب فالوور مرتبط به صورت نفر به نفر
  25. تبلیغ نویسی اینستاگرام
  26. مدیریت صحبح هایالیت ها
  27. کاور های جذاب اینستاگرامی
  • یوتیوب
  • آپارات
  • پینترست
  • تلگرام
  • توییتر
  • روبیکا