دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی دیجیتال (digital marketing) مجموعه فعالیت هایی است که طی آن از ابزارهای دیجیتال برای تبلیغ خدمات یا محصولات استفاده می شود. در این روش صاحبین کسب و کار به سراغ مشتریان خود در فضای مجازی و اینترنت می روند؛ چراکه امروزه روز غالب افراد بیشتر وقت خود را در اینترنت سپری می کنند. از این رو اینترنت بستری مناسب برای جذب مشتری است. برخلاف تصور بسیاری افراد بازاریابی دیجیتالی روشی نو و جدیدی نیست. تاریخچه اولین استفاده از این نوع بازاریابی به 100 سال پیش بر می گردد. در سال 1896 رادیو اختراع شد. اولین بار یک اپرا تبلیغ اجرای خود را در رادیو انجام داد. بلافاصله پس از پخش تبلیغ تمام بلیط های آن اجرا فروخته شد. این اولین digital marketing تاریخ بشر بود.

دیجیتال مارکتینگ روشی است که در آن با کمک ابزارهایی چون وب سایت، ایمیل، موبایل، شبکه های اجتماعی و … رفتار مشتری ها تحلیل می شود. چراکه در بازاریابی دیجیتالی برخلاف بازاریابی سنتی این خود مشتریان هستند که بیشترین اهمیت را دارند. با تحلیل رفتار مشتریان در بستر اینترنت می توان بهتر بازار هدف خود را تشخیص داده و در بهترین زمان ممکن تبلیغات خود را منتشر کنیم. با این روش احتمال فروش خدمات یا محصولات خود را افزایش خواهیم داد.

تعریف بازاریابی دیجیتال از زبان سایت ها و افراد مشهور

  • وب سایت معتبر هاب اسپات HUBSPOT :

به تمام تلاش‌های مربوط به بازاریابی که با استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی و اینترنت انجام شود.

  • نیل پتل از مطرح ترین بازاریابان دیجیتال 

به هر نوعی از بازاریابی محصولات و خدمات که شامل دستگاه‌های الکترونیک بوده و روی این دستگاه‌ها پیاده‌سازی شود. از این رو بازاریابی دیجیتال هم به صورت آنلاین و هم به شکل آفلاین قابل اجراست.

  • سایت معتبر مارتک ادوایزر

دیجیتال مارکتینگ به مجموعه کارهای بازاریابی اطلاق می شود؛ که به کمکشان می توان استراتژی‌های مختلفی را برای رسیدن به مشتریان بالقوه و بالفعل و برقراری ارتباط موثر با آنها تدوین کرد. فعالیت هایی چون کانال‌های دیجیتال مانند بازاریابی محتوایی، سئو، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، بازاریابی موبایلی و…

تفاوت بازاریابی آفلاین (سنتی) با بازاریابی آنلاین

در نوع سنتی برای تبلیغات از ابزارهایی چون بیلبوردها، تراکت، روزنامه و … استفاده می شود. این سبک تبلیغات به جهت نامشخص بودن بازار هدف بسیار گران تمام می شود. با ذکر یک مثال بهتر منظور خود را بیان می کنم. تصور کنید شما صاحب یک باشگاه ورزشی زنانه هستید. برای معرفی باشگاه خود تصمیم به چاپ و پخش تراکت می گیرید. با وجودیکه بازار هدف شما فقط خانم ها هستند اما هنگام پخش تراکت توسط تراکت پخش کن امکان این وجود ندارد که فقط تراکت ها به دست خانم های علاقمند به ورزش برسد. به همین خاطر شما مجبور می شوید در تیراژ بالا تراکت پخش کنید تا احتمال رسیدن تراکت به دست بازار هدفتان بیشتر شود. این خود مستلزم هزینه دو یا چند برابری است.

اما در بازاریابی آنلاین به راحتی میتوانید با شناخت جامعه هدف خود، مستقیما” تبلیغات خود را در معرض دید این گروه گذارید. به همین دلیل این سبک بازاریابی بسیار مقرون به صرفه تر از نوع سنتی آن است. حال باز به همان مثال خود برگردیم.

تصور کنید شما به عنوان مدیر یک باشگاه زنانه قصد دارید به سبک دیجیتالی تبلیغات کنید. پیش از هر چیزی در یکی از شبکه های مجازی مانند اینستاگرام صفحه ای راه اندازی می کنید. در صفحه اینستاگرام خود خدماتی که ارائه می دهید را عنوان می کنید و تصمیم به تبلیغات می گیرید. در این مرحله شما به سراغ صفحات اینستاگرامی می روید که فالوئرهایشان خانم های جوان جویای سلامتی و تناسب اندام هستند. با انتشار بنر تبلیغاتی خود به سادگی می توانید به بازار هدف خود دسترسی پیدا کنید. با این روش دیگر نیاز نیست هزینه چند برابر را متحمل شوید تا درصدی از تبلیغاتتان به دست بازار هدفتان برسد. چراکه شما مستقیما” به آن ها دست یافته اید.

به طور کلی اگر بخواهم تفاوت این دو نوع بازاریابی را فهرست وار خدمتتان عرض کنم، این موارد را شامل می شود:
  • در بازاریابی آنلاین تبلیغات در بستر دستگاه‌های الکترونیکی و هوشمند و اینترنت است در نوع آفلاین از رسانه‌های جمعی و سنتی استفاده می‌شود.
  • نوع آنلاین تعاملی‌تر و دوسویه، درست خلاف بازاریابی سنتی است.
  • قابل اندازه گیری بودن آمارها و تحلیل پذیر بودن دیجیتال مارکتینگ مهم ترین تفاوتش با سبک سنتی است.
  • تفاوت کانال‌های تبلیغات فرق دیگر این دو نوع بازاریابی است.
  • محدودیت کانال‌های توزیع محتوا در نوع سنتی از دیگر نقاط ضعفی است که در بازاریابی آنلاین این مسئله وجود ندارد.
  • قابل اشتراک بودن تبلیغات آنلاین که در نوع سنتی به ندرت امکان پذیر است.
  • کم هزینه تر بودن بازاریابی آنلاین نسبت به بازاریابی سنتی از دیگر تفاوت هاست.

 

تفاوت بازاریابی دیجیتال با بازاریابی اینترنتی

شاید بپرسید مگر ایندو با هم یکی نیستند؟ پاسخ خیر است.

در بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ از تمام ابزارها و کانال های دیجیتالی می توان برای تبلیغات بهره برد و لزوما” متکی به اینترنت نیست. این در حالی است که برای بازاریابی اینترنتی تنها از کانال های تبلیغاتی می توان استفاده کرد که به اینترنت وابسته اند.

از ابزارهایی که در بازاریابی دیجیتالی مورد استفاده قرار می گیرند می توان این موارد را نام برد:

  • وب سایت ها
  • ppc یا پرداخت به ازای هر کلیک
  • بازاریابی پیامکی
  • تبلیغات رادیو و تلوزیونی
  • پادکست های صوتی
  • سئو (بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو )
  • برنامه های تلفن همراه

در اصل تبلیغات دیجیتالی به دو نوع آنلاین و آفلاین دسته بندی می شوند. همانطور که از نام هر کدام پیداست در نوع آنلاین نیاز به ابزارهایی است که به اینترنت متصل باشند. حال آنکه تبلیغات دیجیتالی آفلاین نیاز به اینترنت ندارد.

به طور مثال برخی از اپلیکیشن ها و برنامه های موبایلی هستند که برای کار کردن نیاز همیشگی به اینترنت ندارند. از این ابزار به راحتی می توان برای تبلیغات استفاده کرد. حتی می توان از ابزار دیجیتالی مانند تلوزیون استفاده کرده و آگهی تبلیغات کسب و کار خود را در آن انتشار دهیم. در هر دو مورد نوع تبلیغاتی که انجام دادیم دیجیتالی است اما به صورت آفلاین.

تبلیغاتی که در سایت های مطرح و یا پیج ها و کانال های تلگرامی و … منتشر می کنیم نیز از سری تبلیغات دیجیتالی محسوب می شود اما از نوع آنلاین آن؛ چراکه ابزارها و رسانه های نام برده متکی به اینترنت هستند. با این تفاسیر می توان بازاریابی اینترنتی را از زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ دانست.

مزایای استفاده از digital marketing

در بالا به تفاوت های بازاریابی دیجیتالی و بازاریابی سنتی اشاره کردم. اما سوال دیگر اینجاست که چرا باید از دیجیتال مارکتینگ را به بازاریابی  سنتی ترجیح داد. آیا سبک سنتی به طور کامل منسوخ شده است؟

در پاسخ به سوال منسوخ شدن یا نشدن بازاریابی سنتی باید بگویم؛ که هنوز هم در برخی مکان ها و موارد نوع سنتی روش مناسب و سازنده ای برای تبلیغات است. به طور مثال اگر بازار هدف شما افراد مسن را شامل می شود یا مخازبین شما محلی هستند؛ بهتر است از بازاریابی سنتی استفاده نمایید.

اما چرا باید از بازاریابی دیجیتالی استفاده کنیم؟ بهتر است؛ پاسخ به این پرسش را با برشمردن مزایای این نوع بازاریابی بدهم. از مزایای غیر قابل انکار digital marketing می توان این موارد را برشمرد:

  • دسترسی سریع و آسان به مخاطب هدف

این نوع تبلیغات به واسطه ابزارهایی که در اختیارتان می گذارد؛ امکان دسترسی هرچه ساده تر به مخاطبین هدفتان را به شما می دهد.

  • در اختیار قراردادن ابزارهای سنجش و اندازه گیری

از ویژگی های بسیار عالی تبلیغات دیجیتالی امکان سنجش موفقیت آمیزی تبلیغاتی است که برایش هزینه کرده اید.

  • قیمت مناسب

همانطور که در بالا به آن اشاره کردم در مقایسه با تبلیغات سنتی، هزینه استفاده از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای تبلیغات خیلی کم تر است. ناگفته نماند در این نوع بازاریابی احتمال بازگشت سرمایه بیشتر است.

  • امکانات متنوع تبلیغاتی

با توجه به تنوع ابزارهای بازاریابی دیجیتالی می توان برای هر دسته از مخاطبان تبلیغات موثرتری ارائه داد.

  • قابلیت بهبود سیستم در سریع ترین زمان ممکن

در این سبک از تبلیغات می توان با تغییر استراتژی در کوتاه ترین زمان تبلیغات را بهبود بخشید.

در مورد بازاریابی دیجیتالی تصور نادرست دیگری نیز در میان برخی افراد وجود دارد؛ و آن اینکه این نوع تبلیغات بسیار ارزان است. هرچند برای شروع تبلیغات دیجیتالی می توان از روش های ارزان استفاده کرد. اما به مرور زمان و در صورتیکه بخواهیم اصولی تبلیغات کنیم؛ دیگر با مبالغ اندک و محدود نمی توان انتظار پیشرفت داشت.

شاید بپرسید اگر دیجیتال مارکتینگ ارزان نیست! پس چرا گفته می شود تبلیغات دیجیتالی مقرون به صرفه تر از تبلیغات سنتی است؟

در پاسخ باید خاطر نشان کنم که مقرون به صرفه تر بودن به معنای ارزان یا مفت بودن نیست. بگذارید باز هم با ذکر مثالی منظور خود را شفاف تر بیان کنم. به طور مثال شما به عنوان مدیر یک رستوران تصمیم می گیرید که با استفاده از پخش تراکت به سبک چسبی در کوچه و خیابان های اطراف رستوران خود، کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید. پس از گذشت یک هفته که شما به طور مداوم وهر روز تراکت های خود را پخش کردید؛ روشی وجود ندارد که بتوانید برآورد کنید که آیا هزینه ای که برای این نوع تبلیغ کره اید برایتان سود آور بوده یا خیر؟ یاحتی اگر سود آور بوده به هزینه ای که کردید می ارزد یا نمی ارزد.

حال تصمیم می گیرید از طریق پیج های اینستاگرامی محلی تبلیغات رستوران خود را انجام دهید. یعنی اینبار تصمیم می گیرید از دیجیتال مارکتینگ آنلاین برای تبلیغات خود استفاده کنید. پس از پایان مدت تبلیغات بنری خود، از ادمین های پیجی که در آن ها تبلیغ داده اید آمار و ارقام بازدید ها را درخواست می کنید و این اعداد را درکنار تعداد ورودیه فالوئرها و دایرکت ها وتماس هایی که از پیج خود دریافت کرده اید می گذارید. در نهایت به راحتی می توانید برآورد کنید که مبلغی که برای تبلیغات هزینه کرده اید چقدر سوددهی برای شما داشته است. این به معنی مقرون به صرفه بودن تبلیغات می باشد.

دیجیتال مارکتینگ در گذر زمان

قبل از دهه 1980، غالب مشاغل برای تبلیغ حرفه خود از روش های سنتی چون تبلیغات چاپی و بیلبوردها و … استفاده می کردند. تا اینکه با اختراع رادیو و تلوزیون در دهه 1990 تبلیغات دیجیتالی پا به عرصه بازاریابی گذاشت. کسب و کارهای کوچک و بزرگ علاوه بر تبلیغات سنتی و چاپی از تبلیغات رادیویی و تلوزیونی هم استفاده کرده و به سوددهی بالاتری دست یافتند. دهه 1990 در اصل آغاز عصر دیجیتال بود. چراکه در این دهه اینترنت متولد شد. در عین حال پلتفرم Web 1.0 به کمک اینترنت شتافت تا کاربران به راحتی بتوانند اطلاعات مورد نظر خود را از طریق اینترنت پیدا کنند.

تا اینکه در سال 1994 میلادی موتور جستجوی قدرتمند یاهو راه اندازی شد. یاهو در همان سال اول به محبوبیت باورنکردنی میان کاربران دست یافت. این محبوبیت باعث شد شرکت ها تمام تلاش و انرژی خود را صرف سئو سایت هایشان و گرفتن رتبه بهتر در موتورهای جستجو نمایند. چراکه رتبه بهتر بیانگر بازدید بالاتر برای هر سایت بود. البته تا سال 1996 موتورهای جستجوی بسیاری همانند alexa راه اندازی شده و به محبوبیت قابل قبولی دست یافتند.

از سال 1994 میلادی به بعد دیجیتال مارکتینگ پا به مرحله جدیدی گذاشت. شرکت ها و کسب و کارهای مختلف تمرکز خود را برای پی بردن به عادات و الگوی استفاده از اینترنت مخاطبین خود می گذاشتند، تا بتوانند تبلیغات هدفمندتری داشته باشند. همچنین رسانه های تبلیغاتی هر روز به دنبال تکنیک تازه تر برای ارسال پیام های تبلیغاتی آنلاین می کردند.

در همین دوران اولین کوکی به منظور ثبت عادات کاربران توسط شرکت Netscape به بازار عرضه شد. این ابزار در کوتاهترین زمان بین بازاریابان به محبوبیت بالایی دست یافت. در سال 1997 میلادی نخستین شبکه اجتماعی نیز روی کار آمد. آدرس این شبکه اجتماعی www.sixdegrees.com بود.

تولد گوگل و رقابت موتورهای جستجو

بزرگ ترین موتور جستجو تاریخ یعنی گوگل در سال 1998 میلادی راه اندازی گردید. در همان زمان مایکروسافت موتور جستجوی MSN را که نسخه جدید یاهو بود به بازار عرضه کرد. رقابت موتورهای جستجو به حدی بود که تا سال 2000 میلادی تمامی موتورهای جستجوی کوچک حذف شده و تنها گوگل و یاهو به عنوان بازیگران قدرتمند این عرصه باقی ماندند.

در سال 2033 گوگل با ارائه سرویس AdWords کمک شایانی به بازاریابان دیجیتالی نمود. این سرویس به بازاریابان امکان تبلیغاتی را می داد که مطابق نیاز کاربران باشد. همچنین گوگل در سال 2004 سرویس Gmail را راه اندازی نمود. قدرتمندترین ابزار تحلیل سایت گوگل آنالیتیکس (google analytics) که جزو محبوب ترین ها بوده و هست نیز توسط گوگل در سال 2005 معرفی و به بازار عرضه شد.

 

البته در سال 2003 شبکه اجتماعی مای اسپیس (Myspace) و سال بعد فیسبوک (Facebook) تحول بنیادین دیگری در دیجیتال مارکتینگ به وجود آوردند. برندها کم کم به قدرت داشتن وب سایت برای فروش بیشتر پی بردند و مسابقه رتبه گیری سایت ها در موتورهای جستجو برای رسیدن به مشتری بیشتر آغاز گردید. به طور کلی بین سال های 2000 تا 2010 میلادی جولانگاه شبکه های اجتماعی محبوب و پرطرفداری چون لینکدین (LinkedIn)، یوتیوب (YouTube)، توییتر (Twitter)، پینترست (Pinterest) و اینستاگرام (Instagram) بود.

ظهور گوشی های هوشمند تحولی عظیم در بازاریابی دیجیتال

اولین گوشی هوشمند توسط بلک بری (BlackBerry) در سال 2003 به بازار عرضه شد. گوشی ای با قابلیت ارسال و دریافت ایمیل، جستجو در مرورگرها، تماس تلفنی و پیامکی که در آن زمان بسیار شگفت انگیز بود. البته این روزها با پیشرفت تکنولوژی نه تنها گوشی های همراه که ساعت های هوشمندی نیز در دسترس همگان است؛ که به راحتی به اینترنتت متصل می شوند. گوشی های هوشمند بیشتر باعث استفاده از اینترنت شده که درنتیجه آن بستر بزرگی برای بازاریابان اینترنتی فراهم می سازند. در سال 2012 فیسبوک توانست از طریق تبلیغات موبایلی 91 درصد درآمد خود را تامین نماید.

در سال 2010 سیستم مدیریت محتوا به نام وردپرس در بین تمام کسب و کارها از محبوبیت بالایی برخوردار شد. وردپرس همچون جادوگری ساخت وب سایت را بسیار ساده کرد. روشی شگفت انگیز برای طراحی سایت که به برنامه نویسی احتیاج نداشت.

روش های کلیدی دیجیتال مارکتینگ

در بین تمام روش ها و ابزارهای digital marketing این هفت روش کلیدی ترین راهکار برای فروش بیشتر شما خواهند بود.

  • بازاریابی ایمیلی

این نوع بازاریابی به کمک ایمیل و با اهدافی چون تبلیغ محصولات یا خدمات، اطلاع زمان جشنواره ها و تخفیف ها، ارائه محتواهایی که برای مخاطبین هدف جذاب هستند و … مورد استفاده قرار  می گیرد. البته بسیار اتفاق می افتند ایمیل ها بدون اینکه باز شوند مستقیما” به سطل زباله منتقل گردند؛ از این رو بهتر است پیش از اقدام به کمپین بازاریابی ایمیلی، یک استراتژی را پیش گرفت.

  • اینفلوئنسر مارکتینگ

به جهت تنوع و تعدد بسیار محصولات و خدمات، همچنین دسترسی آزادانه ای که اینترنت در اختیار مخاطبین قرار می دهد، آن ها به سادگی در عرض چند دقیقه می توانند برای انتخاب یک کالا تمام رقبا را رصد نمایند. ناگفته نماند که با توجه به بالارفتن تعداد محصولات تقلبی در بازار دیگر هر خریداری به راحتی به فروشندگان و ارائه کنندگان کالا اعتماد نمی کند. از این رو برندهای و شرکت ها به سراغ افراد شناخته شده در فضای مجازی می روند؛ تا محصولاتشان را تبلیغ کند. به این سبک بازاریابی، اینفلوئنسر مارکتینگ می گویند. اینفلوئنسرها در اصل افراد مشهور در شبکه های اجتماعی هستند که طرفداران بسیاری دارند.

اینفلوئنسر مارکتینگ نخستین بار در سال 2015 به عنوان سبکی از بازاریابی ثبت شد. از آن زمان به بعد غالب کسب و کار ها برای معرفی بیشتر خدمات و محصولات قابل ارائه خود به سراغ اینفلوئنسرها می روند.

  • محتوای ایجاد شده توسط کاربر (UGC)

شاید شما نیز از آن دسته افراد باشید که بخواهید پیش از خرید محصول مورد نظرتان، نظرات کاربران دیگری که آن را خریداری کردند را بدانید. از این رو بسیاری از سایت ها این امکان را به خریدارلن خود می دهند تا بتوانند نظرات خد را بعد از استفاده از محصولشان در سایت ثبت نمایند. این خود یک روش بازاریابی دیجیتالی موثر به نام محتوای تولید شده توسط کاربر (User Generated Content) است. محتوای قابل انتشار توسط کاربران می تواند متن، عکس و حتی ویدئو باشد.

  • شبکه های اجتماعی

سوشیال مدیاها یا همان شبکه های اجتماعی از پرطرفدارترین ابزارهای تبلیغاتی زمان حاضر است. چراکه غالب زمان مخاطبان در این فضاها صرف می شود. هر کسب و کاری برای اینکه بتواند از این ابزار تبلیغاتی دیجیتال مارکتینگ بهره ببرد؛ باید در تمامی این شبکه ها عضو بوده و به صورت تخصصی و حرفه ای به معرفی محصولات و یا خدمات خود در آن ها بپردازد. استفاده از این ابزار تبلیغاتی به حدی مهم و با ارزش است که می توان به جد گفت که 99 درصد دیجیتال مارکترها به واسطه شبکه های اجتماعی فروش موفق آمیزتری دارند.

شبکه های اجتماعی مطرح شامل فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام، پینترست و توییتر هستند.

  • بازاریابی محتوا

صرف حضور طولانی مدت در سایت و شبکه های اجتماعی منتهی به فروش بیشتر نخواهد شد. تصور کنید در توییتر مشغول گشت و گذار هستید که با یک محتوای کسل کننده معرفی خدمات یک شرکت مواجه می شوید. قطعا” بلافاصله از آن خواهید گذشت و به سراغ محتواهایی خواهید رفت که علاوه بر برطرف کرن نیاز شما، جذابیت کلی نیز داشته باشد؛ تا شما بخواهید وقت باارزش خود را صرف تماشای آن نمایید. اینجاست که باید گفت بازاریابی محتوا از اصولی ترین روش های تبلیغاتی آنلاین است.

  • بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو (SEO)

بهینه سازی سایت از دیگر روش های کلیدی و مهم در بازاریابی دیجیتالی است. اگر کسب و کاری سایتی طراحی کند و به سئو و ریسپانسیو بودنش توجه نکند؛ محکوم به نابودی است. تحقیقات نشان داده اگر یک سایت واکنشگرا نباشد، شانس فروشش 50 درصد کاهش خواهد یافت.

  • بازاریابی ویدئویی

غریب به اتفاق مصرف کنندگان محصولات مختلف، معتقدند دیدن ویدئو محصول به انتخاب و خریدشان کمک بسیاری کرده و شانس خریدشان را افزایش خواهد داد. از این رو غالب کسب و کارها انتشار ویدئو از محصولاتشان را در اولویت کاری خود قرار می دهند.

 

سخن پایانی

پیش بینی کارشناسان این است که هوش مصنوعی در آینده نقش تاثیرگذاری در دیجیتال مارکتینگ خواهد داشت. اما در این بین هر کسب و کاری که در این حوزه خود را به روزتر نگهدارد در بازار رقابتی موفق تر خواهد بود. انتخاب درست یک استراتژی بازاریابی و اینکه برای مخاطبین هدف کدام یک از ابزارهای بازاریابی مناسب است؛ شاید کمی پیچیده به نظر برسد. به همین خاطر کمک گیری از شرکت های معتبر تبلیغاتی می تواند شما را در عرصه digital marketing و فروش بیشتر در اوج نگاه دارد. در این خصوص مجموعه بزرگ تبلیغاتی حامی هدف می تواند با ارائه خدمات ذیل در مراحل رشد و پیشرفت همراه شما باشد:

(همراهان گرامی با کلیک بر روی هر یک از موارد ذیل می توانید اطلاعات بیشتری کسب نمایید.)

  • جستجوی پولی
  • ایمیل مارکتینگ
  • تبلیغات کلیکی
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی
  • اتوماسیون بازاریابی
  • محتوای حمایت شده
  • روابط عمومی آنالین
  • بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  • افیلیت مارکتینگ
  • بازاریابی موبایلی
  • آنالیز و تحلیل داده ها
  • پوش نوتیفیکیشن
  • ریپورتاژ آگهی
  • SEMrush
  • بازاریابی موتورهای جستجو )SEM)
  • کسب و کار B2B
  • کسب و کار B2C
  • تبلیغات نیتیو